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博士前期課程人文科学専攻について

本専攻の学生は、多様な講義・演習等を通じ、複雑化する現代社会において人類の普遍的価値に根差す人文科学的視点から社会的課題を発見し解決する能力を涵養することができます。

 哲学・倫理学、社会科学・文化人類学、心理学・認知科学、歴史学、日本文学・日本語学、比較文化学、英語圏文化学、西洋古典学、言語学という9つの履修プログラムから構成される「基盤文化コース」は、伝統的な学問分野・基礎研究のディシプリンを徹底的に掘り下げた教育を提供します。
 ジェンダー論、ユーラシア研究、東アジア研究、イスラーム・比較社会論、ヨーロッパ研究、文化資源論、日本語教育研究、多言語社会コミュニケーション論の8つの履修プログラムからなる「多文化共生コース」は、テーマ系研究(領域研究)を主眼とし、あらゆる角度から学際的に解決策を探る力を育てます。
 また、今回の新学府の設置に伴い、現代的学生ニーズに対応した学習支援に関わる専門職の組織的養成を目的としたカリキュラムを提供する「教育・学修支援コース」を新設いたしました。(詳しくは後述)
 本専攻では、旧課程(人文社会科学研究科)のカリキュラムを大幅に改め、人文科学研究のリテラシーを涵養し、大きく変化するグローバル社会において活躍できる汎用性のある能力を獲得するための実践科目や国内外のインターンシップ、主体的・協働的学習を促進させる「共通科目群」を充実させています。
※「基盤文化コース」及び「多文化共生コース」の学生は修士(文学)あるいは修士(学術)の学位、「教育・学修支援コース」の学生は修士(学術)の学位を取得できます。
※【取得可能な資格】中学校教諭専修免許状(国語、英語、社会)及び高等高校教諭専修免許状(国語、英語、地理歴史、公民)

●教育・学修支援コース
 教育・学修支援専門職は、入試・履修・学位授与の各方針を踏まえて、生活支援や学生相談を含む、学習支援やキャリア形成、留学を中心とした学生の海外への派遣や留学生の受け入れなどの専門的知見を備えた新しい専門的職種です。
 既に本学のアカデミック・リンク・センターでは、全国の教育関係共同利用拠点として文部科学大臣より認定を受け、「アカデミック・リンク 教育・学修支援専門職養成プログラム」をスタートさせているほか、国際教養学部では本学独自の教育・学修背支援専門員(SULA)が配置され活動を進めています。
 この分野ではアクティブラーニングなど、学生の主体性や協働性を引き出す近年盛んになりつつある新しい境域の試みなども体系的に学び、授業やカリキュラムを構築していく必要があります。こうした学内の取り組みと連動し、本学府では新たなに博士前期課程の人文科学専攻のコースのひとつとして「教育・学修支援コース」を向けることになりました。学術的知見をさらに深め、この領域においてイノベーションを生み出せる人材を養成することを狙いとしています。コース横断型の科目も並置されているため、将来、大学をはじめとした高等教育機関等において教職員として働くことを考えている他専攻・他コースの学生にとっても実践的知を習得し、学問的専門性に閉じこもることなく、キャリアに直結した学びを提供できる沢山の科目を準備しております。

Master's Program for the Department of Humanities

 

By attending a variety of lectures and seminars, students who specialize in this program can develop their ability to discover and resolve social issues from the perspective of the humanities, rooted in the universal values of human beings who live in this increasingly complex modern society.

The Course of Foundational Cultural Sciences consists of nine course programs: Philosophy and ethics, Social sciences and cultural anthropology, Psychology and cognitive sciences, History, Japanese literature and Japanese language studies, Comparative cultural studies, Culture of the English-speaking world, Western classics, and Linguistics. These course programs aim to enable the students to gain a thorough knowledge of, and learn the disciplines of, traditional academic study and basic research.

The Course of Study of Multicultural Co-Existence consists of eight course programs: Gender studies, Eurasian studies, East Asian studies, Islamic studies and comparative studies of society, European studies, Cultural resource studies, Japanese language education studies, and Multilingual social communication studies. These course programs focus on themed studies (field studies) and are designed to develop students’ abilities to investigate various solutions from all interdisciplinary angles.

Along with establishing a new Graduate School, we have founded the Course of Advanced Skills of Education and Learning Support. This course provides a curriculum aimed at implementing systematic training of professionals involved in learning support of students that meet the needs of modern youth. (Details will be described later.)

For this program, we have significantly reorganized the former course’s curriculum (Graduate School of Humanities and Social Sciences). We have added practical subjects with which students can cultivate their literacy in cultural sciences and obtain a wide range of abilities to play an active role in our rapidly changing global society. We have also enhanced our domestic and international internship programs and provide a common subject group to encourage students’ independent and collaborative learning activities.

Note) Students taking the Course of Foundational Cultural Sciences and the Course of Study of Multicultural Co-Existence can earn a Master of Arts (Philosophy)(文学)or a Master of Arts (Philosophy)(学術)degree. Those taking the Course of Advanced Skills of Education and Learning Support can earn a Master of Arts (Philosophy)(学術)degree.

Note) Licenses that the students can obtain: Japanese junior high school teaching licenses in Japanese language, English, and Society); and Japanese high school teaching licenses in Japanese language, English, Geography and History, and Civics.

- Course of Advanced Skills of Education and Learning Support

Jobs that require advanced skills of education and learning support are a new professional area for a person who has obtained such specialized knowledge and skills, particularly in learning support, career development, dispatch of students overseas, including study abroad, and hosting international students, as well as support for student life and study counseling, in accordance with the University’s policies of entrance examinations, study courses, and the conferment of degrees.

The Chiba University Academic Link Center has been certified by the Minister of Education, Culture, Science and Technology as a joint-use base for education-related activities. It has already started a program named the Academic Link Professional Training Program for the Advanced Skills of Education and Learning Support. At the College of Liberal Arts and Sciences, super university learning administrators (SULA), our university’s unique specialists in the advanced skills of education and learning support, are in place and have started their activities.

In this course, students are required to systematically build their own portfolio of classes and curricula based on emerging study strategies, such as active learning. These courses aim to further improve students’ academic knowledge and develop human resources that will be able to produce innovation in this field. In conjunction with these on-campus activities, we have decided to establish the Course of Advanced Skills of Education and Learning Support at the Graduate School as one of the courses comprising the Department of Humanities. The aim of this course is to further improve students’ academic knowledge and develop human resources who can innovate in this field. A variety of subjects, including course-crossing subjects, are provided so that students taking other majors or courses, who are thinking of qualifying as teaching staff at universities or other higher education institutions, can also acquire practical knowledge. They can also take subjects that are directly related to their career development beyond academic specialties.



关于博士前期课程人文科学专业

本专业的学生通过丰富多彩的课程和练习实践等,能够在日益复杂的现代社会中,从扎根于人类普遍价值之中的人文科学角度出发,培养发现和解决社会课题的能力。

“基础文化课程”由哲学与伦理学、社会科学与文化人类学、心理学与认知科学、历史学、日本文学与日语学、比较文化学、英语圈文化学、西洋古典学、语言学这9个必修科目组成,提供彻底深耕传统学术领域和基础研究学科的教育。

“多文化共生课程”由性别论、亚欧大陆研究、东亚研究、伊斯兰教与比较社会论、欧洲研究、文化资源论、日语教育研究、多语言社会沟通论这8个必修科目组成,主要着眼于主题研究(领域研究),培养从各个角度跨学科探求解决方案的能力。

此外,随着此次设立新学府,我们新开设了“教育与学习支持课程”,该课程提供的教学大纲,目的在于系统性地培养适应现代学生需求的学习支持相关专职人才。(详情后述)

本专业大幅修改了旧课程(人文社会科学研究科)的教学大纲,为了培养学生的人文科学研究素养,让学生获得在日新月异的全球化社会中能够大显身手的通用能力,着重完善了实践科目、日本国内外的实习项目,以及促进自主式和协作式学习的“共通科目群”。

※“基础文化课程”及“多文化共生课程”的学生可获得文学硕士或学术硕士的学位,“教育与学习辅助课程”的学生可获得学术硕士的学位。

※【可获得的资格】初中教师专修资格证(日语、英语、社会)及高中教师专修资格证(日语、英语、地理历史、公民)

教育与学习支持课程

教育与学习支持专职是一个具备专业知识支撑的全新专业型职种,需要基于入学考试、必修科目、学位授予的各项方针,掌握包括生活辅导、学生咨询在内的学习支持、职业规划知识,以及以留学为主的学生海外派遣、接收留学生等知识。

本校的学术联系中心已取得文部科学大臣的批准,成为日本全国教育相关共享基地。除了启动了“学术联系 教育与学习支持专职培训计划”以外,还在国际教养学部设立本校特有的教育与学习支持专员(SULA)并开展活动。

关于此领域,对于近年逐渐兴起的新领域尝试等(例如可激发出学生自主性和协作性的“主动学习”等),有必要进行系统性地学习,并为此逐步设计课程和教学大纲。本学府与校内的上述举措联动,将目光投向了“教育与学习支持课程”,在博士前期课程中全新引入该课程作为人文科学专业课程之一。我们的目标是进一步加深学术知识见解,培养能够在该领域实现创新的人才。我们还一并开设了跨课程的科目,当中准备了许多科目,务求让将来考虑在大学等高等教育机构从事教职员工工作的其他专业和课程的学生也能学习到实践型知识,致力为学生提供与职业生涯直接挂钩的学习,让学生打破学问的专业性局限。

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